Abejonės dėl konfiskuotų automobilių vertinimo

Anot Valstybinės mokėsčių inspekcijos (VMI), 2018 metais pavyko parduoti beveik 3000 konfiskuotų automobilių. Metais anksčiau - apie 2500 vienetus. Tačiau už konfiskuotų automobilių realizavimą atsakingos įmonės teigia, kad šiemet prekyba beveik sustojusi, bet tikslesnių skaičių nepateikia. Aišku, daryti išvadas remiantis tik vieno mėnesio duomenimis būtų neatsakinga, tačiau atsižvelgus į straipsnyje pateiktas priežastis galima būtų jau dabar spėti, kad 2018 metų pardavimų lygis, greičiausiai, nepasiektas nebus.

VMI daro prielaidą, kad tai gali būti jos sugriežtintų automobilių vertės nustatymo taisyklių pasekmė. Šios priemonės teko imtis, nes buvo įtarta, kad kai kurios už konfiskuotų automobilių realizavimą atsakingos įmonės piktnaudžiavo savo padėtimi ir galimybėmis, bei nustatydavo mažesnes kainas. Teigiama, kad įvertinant automobilio vertę remiamasi tokio turto rinkos verte bei konsultuojamasi su specialistais. Tačiau yra nuomonių, kad kai kurie automobiliai yra įvertinti neadekvačiai brangiai. Egzistuoja specializuotos duomenų bazės, kuriose pateikiamos apytikslės tam tikrų automobilių kainos, tačiau tai viso labo vidutinės, statistinės vertės, kurios nebūtinai tiksliai nusako konkretaus konfiskuoto automobilio kainą, nes ją gali įtaikoti jo būsena, istorija ir daugybė individualių savybių - pavyzdžiui, geresni ratlankiai ar mažiau dėvetos padangos. Suprantama, kad individualiai tiksliai įvertinti kiekvieną automobilį VMI pareikalautų per daug pastangų ir išlaidų, kurios nebūtinai atsipirks, pardavus turtą. Juk statistiškai vidutinė parduodamo konfiskuoto automobilio kaina svyruoja tarp 500-800 €.

LRT televizijos laidos "Keliai. Mašinos. Žmonės." žurnalistai nusprendė pasidomėti kokie gi automobiliai yra parduodami konfiskuotų automobilių realizavimo vietose ir ar jų kaina atitinka realybę.


UAB Sauda atstovai, kaip pavyzdį, parodė pas juso šiuo metu parduodamą automobilį Volkswagen Sharan 1998 m. gamybos. Jis įvertintas 1220 €. Automobilių pardavimo skelbimuose panašių metų automobiliai kainuoja nuo 450  iki 700 €. Patys brangiausi - iki 1400 €. Tie automobiliai, kaip teigiama, yra užsivedantys ir važiuojantys, turi techninę apžiūrą, bet apie parduodamą konfiskuotą automobilį nieko nežinoma - nei jo techninė būklė, nei ar jis yra važiuojantis, nei ar jis apskritai užsives. Beje, tai yra gana įdomus teiginys, nes tokia informacija turėtų būti prieinama tiek VMI atsakingiems asmenims, tiek konfiskuotą automobilį parduodančiai įmonei - kitaip kyla klausimas kokiu būdu buvo nustatyta būtent 1220 € kaina, kodėl VMI prekių aprašyme nenurodyta informacija, kad tam tikri techniniai duomenys neįvertinti.

Kitas įdomus konfiskuoto turto pavyzdys, kurį apžiūrėjo žurnalistai, buvo Lexus RX400h automobilio griaučiai. Už jį vis dar tikimasi gauti beveik 48 €, nors tai yra tik plikas kėbulas su techniniu pasu. Kaip spėja automobilį parduodančios įmonės atstovas, transporto priemonę saugojo jos savininkas ir visiškai ją išardė. Jei automobilis būtų sveikas, valstybė galėtų tikėtis gauti už jį apie 8000 €.

Dar vienas neadekvačiai įvertinto konfiskuoto automobilį pavyzdys - neseniai atgabentas į aikštelę Audi A3 automobilis, kuris įvertintas 1000 €. Tai jau viršija vidutinę tų pačių gamybos metų šio modelio automobilių kainą. Tačiau tai dar ne viskas - manoma, kad ankstesnis transporto priemonės savininkas specialiai pripurškė montažinių putų į variklį, išdaužė priekinius ir galinius žibintus, saloną piktybiškai išpurškė dažais. Ir šiuo atveju kyla pagrįstas klausimas - kaip gi VMI, kartu su "specialistais" sugebėjo taip brangiai įvertinti šitą praktiškai bevertį automobilį.

Kitas stebinantis radinys - iš girto vairuotojo atimtas Volvo S60 automobilis, kurį VMI įvertino daugiau nei 1500 €. Anot pardavėjo, tai galėtų būti sąžininga kaina, jei transporto priemonė būtų nedaužta ir pritaikyta Europos rinkai. Tačiau šis automobilis yra su vairu dešinėje ir net neužsiveda. Maža to - ji yra  apgadinta po autoįvykio, kas, beje, vėl gi nėra paminėta VMI viešai skelbiamuose duomenyse.  Pardavėjo manymu, reali tokio automobilio kaina galėtų būti apie 300 €. Jeigu tai yra realybę atitinkanti kaina, tai, žinant, kad VMI gali nukainoti prekę kartą per mėnesį ne daugiau, kaip 30 procentų, gautųsi, kad ši transporto priemonė galėtų rasti savo pirkėji tik maždaug po pusės metų. Per tiek laiko automobilio vertė tikrai nepadidėtų ir nėra jokių garantijų, kad jis vis dar bus vertas bent jau tų pačių 300 €.

Taigi kyla pagrįsti klausimai: "Kaip gi  VMI įvertina konfiskuotą turtą?", "Kas gi yra tie transporto priemonių vertinimo specialistai, kurie nustato panašias su sveiku protu prasilenkiančias konfiskuotų automobilių kainas?", "Kodėl VMI viešai neskelbia visos jiems puikiai žinomos svarbios informacijos apie parduodamą konfiskuotą turtą?", "Ar VMI gali būti laikoma kompetetinga institucija užsiimti šia veikla?". Tačiau vienas tiksliai aišku jau dabar - skaidrumo ir viešumo šioje pilkoje VMI veikloje vis dar ryškiai trūksta, kas atveria kelią piktnaudžiavimui tiek iš VMI, tiek iš konfiskuoto turto realizavimu užsiimančių atstovų ar šia veikla susijusių ir suinteresuotų asmenų.


Straipsnis parengtas pagal LRT.lt medžiagą.